Gezonde gewoontes om uw leven te verbeteren Afdrukken E-mailadres

Gezonde gewoontes om uw leven te verbeteren

 

Streef naar een optimaal welzijn en een gezondere leefstijl, en volg onderstaande gewoontes.

 

1. Eet elke ochtend een ontbijt

Het ontbijt start uw stofwisseling op. Onderzoek toont aan dat mensen die een ochtendontbijt nemen veel meer vitaminen en mineralen en minder vet en cholesterol in hun lichaam hebben. Het resultaat is vaak een slanker lichaam, lagere cholesterol en minder kansen op overvoeding. Mensen die het ontbijt overslaan hebben meer kans op overgewicht.

Het ontbijt zorgt dat je geen honger krijgt voor de middag en minder in de verleiding komt aan “hoge calorieën” uit verkoopstoestellen.

Kinderen, die ontbijten hebben een betere alertheid en aandacht en presteren beter.

Maar zelfs met de veel wetenschappelijke ondersteuning dat ontbijt goed is voor ons lichaam, maken nog steeds veel mensen een uitvlucht om niet te ontbijten. Ze zeggen niet genoeg tijd en geen honger te hebben.

 

2. Neem voldoende vette vis en Omega-3 vetzuren

Vette vis zoals makreel, forel, haring, sardines, tonijn en zalm, zijn rijk aan twee soorten omega-3 vetzuren: eicosapentaeenzuur (EPA) en docosohexaeenzuur (DHA).

Levensmiddelen zoals Tofoe, soja, canola, walnoten, lijnzaad en hun oliën bevatten alfa-linoleenzuur (ALA), die in het lichaam naar omega-3 vetzuur worden omgezet.

Naast de voordelen voor de gezondheid van het hart zijn er ook de voordelen voor een overactief immuunsysteem. Hoewel dit voordeel nog steeds wordt bestudeerd, zegt men dat er een verband is tussen meer omega-3 vetzuren in uw voeding en een vermindering van de allergieën, astma, eczeem en stoornissen aan het auto-immuunsysteem.

 

3. Gebruik gezonde voeding

De meeste mensen maken de vergissing te denken dat gezond eten gelijk staat aan flauw en saai voedsel. Wees creatief bij het toevoegen van smaak aan uw voedsel zonder veel calorieën toe te voegen.

Aangeraden wordt vijf of meer porties groenten en fruit per dag te eten als onderdeel van een gezonde voeding. Deze plantaardige levensmiddelen kunnen veel doen om goede gezondheid te stimuleren, en tegelijk:

  • het verminderen van het risico op bepaalde vormen van kanker
  • het vertragen van de veroudering
  • het verhogen van het geheugen
  • het stimuleren van de gezondheid van het hart
  • het verbeteren van het immuunsysteem

Eén manier om groenten en fruit in uw voedingsplan op te nemen is deze als snacks te gebruiken. Ze zijn meestal laag in calorieën en hoog in voedingswaarde. Het beste is deze snack tussen de maaltijden te gebruiken, wanneer u een hongergevoel hebt.

 

4. Drink genoeg water en groene thee

Het lichaam heeft water nodig om naar behoren te kunnen werken. Vitale organen zoals het hart, de hersenen, de nieren en de lever hebben water nodig om correct te kunnen werken. Als u geen voldoende water krijgt, gaat het lichaam over in een noodsituatie en houdt elke watermolecule, die het vinden kan, vast. De opgeslagen moleculen worden weer gegeven als extra gewicht. Het gewicht is alleen vrij te krijgen wanneer het lichaam voldoende water krijgt.

Groene thee en kruidenthee is beter. Gewone thee bevat theïne en koffie bevat cafeïne. Deze beide stoffen werken dehydraterend.

Suikerhoudende dranken zorgen voor gewichtstoename.

Alcoholhoudende dranken werken ook dehydraterend.

Er is echter geen twijfel dat een leuke ijskoude thee even verfrissend werkt tijdens de warme dagen. Breng uw thee op smaak met sap, vruchten, kaneelstok, gember en andere samengestelde kruiderijen.

 

5. Neem voldoende slaap

Uw lichaam heeft voldoende tijd nodig om te rusten. Is dit niet het geval, dan vindt u zich wellicht ziek en vermoeid. Dit klinkt misschien logisch, meer dan twee derde van de ouderen hebben slaapproblemen. Slaap is essentieel voor de goede gezondheid en voor het psychische en emotionele welzijn.

Bovendien kan slaapontbering het geheugen ongunstig beïnvloeden, op het vlak van leren, concentreren en logische redenering.

Om te voorkomen dat men onvoldoende slaap heeft, moet men tenminste zeven tot tien uur slapen elke nacht. Kinderen moeten meer slapen, afhankelijk van hun leeftijd.

 

6. Neem een dagelijkse wandeling en beweeg voor een betere gezondheid

Wij weten dat de lichamelijke activiteit zeer goed is voor ons lichaam, waarom doen zoveel mensen het gewoon niet. Meer dan 60 % van de mensen beweegt niet regelmatig.

De voordelen van dagelijkse beweging zijn :

  • betere controle van het gewicht
  • onderhouden van gezonde beenderen, spieren en gewrichten
  • verminderen van het risico op hoge bloeddruk en diabetes
  • zorgen voor psychologisch welzijn
  • verminderen van het risico op overlijden aan een hartziekte
  • verminderen van het risico op een vroegtijdige dood
  • verlagen van het risico op sommige vormen van kanker

Uw lichaam bewegen levert onmiddellijke voordelen op voor de effecten op lange termijn. Op korte termijn kunnen mensen via dagelijkse oefeningen beter denken, stress beheren, stemming verbeteren en een energie impuls krijgen. De excuses die mensen vaak uiten om niet te bewegen zijn de exacte redenen om wel te bewegen. Mensen die zeggen dat ze te moe zijn of geen tijd hebben om te bewegen beseffen niet dat de beweging mensen juist meer energie geeft en productiever maakt met de rest van hun tijd.

Een tip over het opnemen van dagelijkse lichaamsbeweging is wandelen.

Elke 20 stappen die een persoon neemt is 1 calorie verbranden.

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Loop naar de winkel.
  • Parkeer de auto verder bij het winkelen.
  • Wandel en spreek met vrienden in plaats van de vergadering tijdens een maaltijd.

Voeg een dagelijkse wandeling toe en verminder het risico op voortijdige dood.

 

7. Bescherm uw huid

Onze huid begint te verouderen, zodra we worden geboren. Volgens de Amerikaanse Academie van dermatologie (AAD), is de beste manier om u te beschermen en er jonger uit te zien, uit de zon te blijven. De zon heeft schadelijke ultraviolette (UV) stralen die rimpels, uitdroging en verouderingsspots kunnen veroorzaken. Te veel blootstelling aan de zon kan zonnebrand, veranderingen van huidpatroon, uitzetten van bloedvaten en huidkanker veroorzaken. De zon vermijden, is echter niet altijd ideaal of praktisch.

De volgende tips verminderen het risico op huidschade:

  • gebruik altijd zonnebescherming met ZBF 15 of hoger.
  • gebruik een hoed met een rand en draag andere beschermende kleding.
  • neem geen bewust zonnebad en blootstelling aan de zon tussen 10u00 en 15u00.

 

8. Maak sociale contacten

Sociale banden hebben tal van voordelen:

  • Informatie leveren. U kunt bijvoorbeeld iets mankeren, dat je zelf over het hoofd ziet.   Wanneer een goede vriend of familielid u erop attent maakt en u aanraadt een dokter te raadplegen, kan, als het ernstig blijkt te zijn, deze "sociale band" uw leven redden.
  • Instrumentale hulp. Vrienden en familie kunnen fysieke steun in een tijd van nood bieden. Ze kunnen helpen bij het koken, reinigen, boodschappen doen of u naar de dokter brengen.
  • Emotionele steun. Het delen van een probleem met een vertrouwd persoon kan een interne last ontnemen.
  • Een gevoel van samenhorigheid bieden. Dit gevoel helpt niet alleen iemands identiteit versterken, het helpt ook bij de preventie en het overwinnen van depressie en ongerustheid.
  • Gemeenschapsbanden verbeteren de geestelijke werking. Groepsactiviteiten kunnen helpen de geest actief te houden en onderhouden het wenselijke serotonine - het hormoon geproduceerd door de hersenen - welk gekoppeld is aan de stemming (gelukshormoon). Gebrek aan sociale interactie verlaagt serotoninegehalte.

"Het is de interesse voor een sociaal en actiever leven."

 

9. Plan uw leven

Er is misschien geen geschikter woord dat beter illustreert hoe u gezonde gewoontes kunt opnemen in uw dagelijks leven.

"Met een weinig planning bereik je een lang leven. Gezond eten gebeurt nooit per ongeluk."

Een goede gezondheid, gewichtscontrole, beweging, bescherming van de huid en sociale banden, veel van deze gewoontes vragen een inspanning en deze moeten worden gepland in het drukke hedendaagse leven.

 

 

 

Kleine wijzigingen in uw leefstijl kunnen veel verschil maken.

Ga voor een gezondere levensstijl.


Eric en Vera De Bie – van hoof

Terug naar overzicht